معرفی کتاب

کتاب خود دوست‌‌داشتنی من؛ ادبیات چتر نجات است

کتاب خود دوست‌داشتنی من

کتاب «خود دوست‌داشتنی من» نوشته فنی بریت است که به خوبی نقش ادبیات در گذر از بحران را نشان داده است. هلن دختری است که در مدرسه همه او را مسخره می‌کنند و او تنها یک دوست دارد. دوست او کتاب است. فنی بریت نمایشنامه‌ها و داستان‌های زیادی نوشته و کتاب خود دوست‌داشتنی من نخستین داستان گرافیکی او و مناسب رده سنی ۷ تا ۱۲ سال است. سپیده بیگدلی، نویسنده سایت کودک و نوجوان آی‌قصه در این گزارش نگاه کاملی به این کتاب داشته است.

کتاب خود دوست‌داشتنی من

نگاهی به کتاب خود دوست‌داشتنی من

هلن از دار دنیا تنها یک دوست دارد؛ کتابی به اسم جین ایر. بله! تنها دوست هلن یک کتاب است. چون آدم‌ها علاقه‌ای به دوست شدن با او ندارند. آن‌ها هلن را مسخره می‌کنند، می‌گویند چاق است، بوی بدی می‌دهد و…

 هلن هم از کتاب جین ایر به‌عنوان چتر نجات استفاده می‌کند تا پرت نشود ته غار تنهایی. جین هم مثل خودش تنهاست و چندان از خودش خوشش نمی‌آید. دوستی هلن و کتاب ادامه دارد تا این‌که مدرسه یک اردو برای بچه‌ها ترتیب می‌دهد. هلن فکر می‌کند باز هم باید تنها بماند؛اما آشنایی با روژالین همه‌چیز را تغییر می‌دهد. انگار این دوستی یک آينه می‌گذارد جلوی صورت هلن تا ببیند انقدر هم که فکر می‌کند چاق و دوست‌نداشتنی نیست و حتی می‌تواند یک دوست خوب و یک دختر دوست‌داشتنی باشد.

از نویسنده بدانیم

فنی بریت متولد سال ۱۹۷۷ است؛ تبار کانادایی دارد و نمایش‌نامه می‌نویسد و کتاب ترجمه می‌کند. یکی از مهم‌ترین کارهای فنی، نوشتن کتاب برای بچه‌هاست! آن‌هم کتاب‌هایی که به گوشه‌های ذهن بچه‌ها می‌روند و دغدغه‌های آن‌ها را هدف می‌گیرند. بعد راه‌حل‌های قشنگی را لابه‌لای قصه‌ها می‌پیچند تا به بچه‌ها یاد بدهند خودشان را دوست داشته باشند.

چرا کتاب خود دوست داشتنی من را بخوانیم؟

در دنیایی که زمین و زمان عزم‌شان را جزم کرده‌اند تا به ما بگویند به اندازه‌ی کافی خوب نیستیم، باید شبیه بقیه باشیم تا دوست‌داشتنی شویم و اگر در چهارچوب‌ها جا نگیریم باید حذف شویم، خواندن این کتاب‌ها یک روزنه است. روزنه‌ای که به یادمان می‌آورد خودمان را بهتر ببینیم و با معیارهای پوشالی قضاوتش نکنیم. هلن تنهاست و زیر قضاوت‌های دیگران خودش را از دست داده است، اما یک اتفاق ساده باعث می‌شود حس کند تمام برچسب‌ها دروغ‌هایی بیش نیستند و می‌تواند خودش را دوست داشته باشد. در ضمن کتاب خود دوست داشتنی من به جادوی ادبیات می‌پردازد؛ به‌این‌که چطور می‌توانیم به داستان‌ها پناه ببریم و از آن‌ها چتر نجات بسازیم. مطالعه‌ی این کتاب به کودکان یاد می‌دهد خودشان را دوست داشته باشند، به داستان‌ها نزدیک‌تر شوند و تحت‌تاثیر قضاوت‌های دیگران قرار نگیرند.

آی‌قصه این کتاب را به چه کسانی توصیه می‌کند؟

شناسنامه‌ی کتاب می‌گوید خود دوست داشتنی من برای ۷ تا ۱۲ ساله‌هاست؛ اما از نگاه آی‌قصه این کتاب می‌تواند به تمام گروه‌های سنی بالای ۷ سال چیزهای خوبی یاد بدهد. والدین، مربی‌ها و مراقب‌ها می‌توانند از راهکارهای این کتاب برای کمک به کودکان و نوجوانان استفاده کنند.

برشی از کتاب خود دوست‌داشتنی من را با هم بخوانیم

«شاید توی زندگی، همه چی اون‌جوری که دوست داریم باشه نیست؛ شاید از خیلی چیزا ناراحت و دلخور باشیم، اما قرار هم نیست که خودمون رو توی شرایط بد ول کنیم و دست روی دست بذاریم! توی مدرسه همه «هلن» رو مسخره می‌کنن؛ بهش می‌گن چاقه یا بو می ده. همین باعث شده هلن هیچ دوستی نداشته باشه. البته هیچ هیچ که نه! اون یه کتاب داره که خیلی دوسش داره. اما… یه اتفاق ساده قراره همه چیز رو تغییر بده، یه اتفاق که فکرش رو هم نمی‌تونی بکنی و…»

از گوشه و کنار و پشت‌پرده‌ی کتاب:

  • تصویرگر کتاب خود دوست داشتنی من ایزابل آرسنول است که تابه‌حال برای تصویرگری‌های درخشانش جایزه‌های زیادی دریافت کرده است.
  • این کتاب دوست‌داشتنی چند جایزه هم برای نویسنده‌اش به ارمغان آورده است؛ مثل جایزه جو شاستر برای کتاب‌های گرافیکی و جایزه انجمن کتاب‌فروشی‌های کانادا.
  • کتاب خود دوست ‌داشتنی من یک‌بار، با ترجمه‌ی مهناز بهرامی در نشر پرتقال به ایران سفر کرده است.

حواستان به این نکات باشد!

اگرچه این کتاب راهنمای خوبی است تا به بچه‌ها کمک کنیم خودشان را دوست داشته باشند؛ اما فراموش نکنید رفتارهای شما به‌عنوان والدین و مراقب نقش فوق‌العاده‌ای در این مساله دارد.

کتاب‌های پیشنهادی آی‌قصه برای شما

کتاب یک‌ چیز دیگر/ کاترین کیو

من نمی‌خواهم قورباغه باشم/ دیو پتی

گربه‌ی قرمز، گربه‌ي آبی/ جنی دزموند


برای آشنایی با بهترین کتاب‌های کودکانه سری به بخش پیشنهاد کتاب در سایت آی قصه بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *